15. leden 2008 | 15.23 |
Chcete si článek přečíst?
Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Jak vypnout blokování reklamy?
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
Titanic
TITANIC... Nejmodernější a nejkrásnější parník, jehož první plavba ze Starého do Nového světa skončila srážkou s ledovcem a ztrátou 1 523 lidských životů. Kdyby tuto loď nepostihla jedna z největších katastrof v historii námořní plavby, pak by její jméno dodnes mnoho znamenalo, i když ze zcela jiných důvodů. Žádná jiná loď té doby se nemohla s Titanikem srovnávat co do přepychu vybavení a všestranného komfortu pro pasažéry. Titanic předčil všechny i co do velikosti. Jeho zařízení a motory, stejně jako celkové pojetí konstrukce, to všechno bylo na vrcholné úrovni. Nic lepšího se v tehdejší době nedalo pořídit.
Kdyby Titaniku bylo souzeno prožít předurčenou normální dobu životnosti, po právu by dnes zaujímal místo v panteonu slávy po boku takových lodí, jakými byly nádherná a komfortní Mauretania, Aquitania, Europa, Queen Mary, Normandie, United States...
Po dobu krátké existence Titaniku se tímto zaoceánským parníkem pyšnili a byli na něj hrdi jeho majitelé, konstruktéři a stavitelé, ale i země, které ho považovaly za svého.
Během jeho jediné nedokončené plavby se propojily zdánlivě nepodstatné okolnosti a jejich nesprávné zhodnocení v jeden jediný smrtonosný řetězec. Varováním se nevěnovala patřičná pozornost. Prolnuly se nedostatky v zajištění bezpečnosti a v navigaci, což nevyhnutelně vedlo k tragickému konci.
Z trosek Titaniku se zrodily nové bezpečnostní předpisy, nové směrnice pro navigaci i pro samotné posuzování jednotlivých lodí a také nová pravidla pro ty, kdož se na nich plavili.
Titanic... Ještě za jeho existence se kolem něj začaly vytvářet mýty a legendy. Podnět k nim zadávali pasažéři a členové posádky oné historické plavby. Jeho ztroskotání okamžitě vyvolalo ovzduší fantazírování. V přebujelých představách tehdejších novinářů a spisovatelů se mísily skutečnosti a výmysly a to vše vyústilo do jakési změti příběhů. Tragédie byla opředena nimbem, který tenkrát i dnes komplikuje úsilí oddělit mystifikaci a skutečnost a stěžuje exaktní ověřování faktů.
Při zkoumání zkázy Titaniku se však musí věnovat odpovídající pozornost i těmto mýtům a výmyslům. Pravda, je jen málo zaoceánských lodí, o nichž by bylo známo tolik přesných faktů. Na druhé straně však neexistuje loď, jejíž historie by byla zatemněna tolika klamnými představami a u níž by vzniknuvší legendy tak tvrdošíjně přetrvávaly, díky právě onomu vyfabulovanému nimbu.
Titanic vstoupil do života 31. března 1909, kdy v loděnici postavili jeho kýl.
Na vodu byl spuštěný 31. května 1911 a 10. dubna 1912 se vydal triumfálně na svou první plavbu. Svou existenci skončil v časných hodinách 15. dubna 1912, kdy jeho záď zmizela pod hladinou hvězdami ozářených studených vod severního Atlantiku.
Jméno Titanic však žije dál v představách, v nichž se mísí legendy a skutečnost.
|
 |
|
 |
|
|
Fotografie
Interiér
 turecké lázně |
 turecké lázně |
 bazén na Titaniku, I. třída |
 jídelna v I. třídě |
 jídelna v I. třídě |
 jídelna v II. třídě |
 jídelna v III. třídě |
 interiér kabiny č. 57 (I. tř.) na palubě B |
 interiér kabiny č. 58 (I. tř.) na palubě B |
 interiér kabiny č. 59 (I. tř.) na palubě B |
 interiér kabiny č. 60 (I. tř.) na palubě B |
 Salónek s krbem v jednom z luxusním apartmá |
 jedno z luxusních apartmá v I. třídě |
 Typická kabina II. třídy |
 Obývací pokoj v salonní kabině na palubě C. V obdobném cestovali manželé Astorovi a Strausovi. |
 V uspořádání a vybavení luxusních kabin nového zaoceánského parníku byla patrná záliba jejich uživatelů v okázalém komfortu. Taková kabina na palubě B pro dva cestující a jejich sluhu stála tehdejších 300 liber (1 500 dolarů). |
 kuřácký salón I. třídy na pal. A |
 kuřácký salón II. třídy na pal. B |
 kuřácký salón II. třídy na pal. B |
 Vybavení kabin III. třídy bylo samozřejmě nesrovnatelně prostší. Poschoďové uspořádání postelí nebylo před první světovou válkou obvyklé. |
 Toto okno salónu I. třídy z lodi Olympic pomohlo při identifikaci skleněné výplně ve vraku Titaniku. |
 Přední Velké schodiště a vstupní hala I. třídy kryté skleněnou kopulí. Na čelní stěně slavné alegorické hodiny. |
 pařížská kavárna |
 francouzský restaurant la carte v I. třídě |
 čítárna a písárna v I. třídě |
 kormidelna zaoceánského parníku v roce 1912 |
 tělocvična na člunové palubě |
 čítárna a písárna v I. třídě |
Vrak
 příď vraku s krápníky rzi |
 zábradlí na hrotu přídě |
 příď Titaniku |
 z dřevěné kormidelny zůstal jen sokl |
 Dálkově ovládaná aparatura robotu Robin pořídila záběr mřížové bariéry, která odděluje sklad č. 2 od dalších skladovacích prostor. |
 okno do luxusního apartmá I. třídy na člunové palubě |
 Mosazný podstavec kormidlového telemotoru Titaniku stojí vzpřímeně v prudkém světle ponornéhu člunu Nautile. |
 Kabely z předního stěžně Titaniku zakrývají nákladní palubní jícen č. 2. Na levé straně snímku je patrné zamlžení prostoru zvíženými usazeninami, způsobené pohybem ponorného člunu Nautile. |
 zející otvor vchodu k Velkému schodišti a ponorný člun Alvin |
 Zatímco ponorný člun Alvin stojí na člunové palubě, robot JJ nahlíží do jednoho z oken tělocvičny. |
 ponorný člun Alvin na vraku kapitánského můstku, robot JJ u strážního koše na zříceném předním stěžni |
 celkový pohled na vrak zádě |
 na tomto štítku se dá zřetelně přečíst 'I CLASS ENTRANCE' - vchod do první třídy |
 Okno do kabiny C 10 zůstalo nepoškozené |
 Navrstvené nečistoty a koroze jsou ve francouzské laboratoři pečlivě odstraněny elektrolýzou. Ruka andílka kdysi držela svícen u paty Velkého schodiště na palubě A. |
 zrezivělá hlavice na uchycení lodi v přístavišti |
 Toto okno salónu I. třídy z lodi Olympic pomohlo při identifikaci skleněné výplně ve vraku Titaniku. |
 Příď Titaniku pokrývají usazeniny a silná vrstva koroze. |
 Ponorný člun Nautile, vyzvedávaný na palubu lodi Nadir po zakončení exkurze 17. 6. 1993. |
|
Kresby
Zpět na hlavní stranu blogu